Skip to content

Co różni blog dobry od bloga złego (część 2)

13/03/2009

Odpowiedź na pytanie co dzieli blog dobry od złego, można zamknąć w jednym zdaniu, ale najpierw.. wyniki sondy.

sonda

Nic dodać, nic ująć. Bałem się, że głosy rozłożą się mniej więcej równo, a ja wyjdę na czepialskiego, na szczęście nic takiego się nie stało.

Wybrałem blogi podobne do siebie. Oba z fajnymi fotkami i oba pisane przez osoby dużo podróżujące. Logos wprawdzie zaraz zaznaczył, że to nie jest jego jedyny blog, dodając, że ten jest jedynie jego blogiem roboczym. Nie zmienia to faktu, że to jest właśnie blog,  który swego czasu dumny przyniósł na toteramy, dopominając się o ocenę. Zresztą nieważne, nawet jeśli do omawianego dodamy Jego inne blogi, to wciąż jest to materiał porównawczy.

Generalnie rzecz biorąc, wszystkie blogi napisane są dobrze. Wynika to z tego, że jak ktoś nie umie pisać, to nie pisze. Oczywiście są takie, które czyta się lepiej, i te, których czytanie nie sprawia już takiej przyjemności, niemniej kunszt pisarski autorów nie jest czynnikiem, który decydowałby o jakości bloga.
Czynnikiem tym nie jest również treść. Istnieje cała masa blogów o przysłowiowej dupie Maryni, do których wraca się z przyjemnością. Mówię to z punktu widzenia przeciętnego czytelnika o umiarkowanie szerokich horyzontach, nie poszukującym jakiejś wyjątkowej pożywki dla swojego mózgu ( jak powiedzmy moja redaktor Morfi ).

Blog to nie książka, ani artykuł w gazecie. Obecność komentarzy pod każdym wpisem i możliwość konwersacji z autorem sprawiają, że blogi są zupełnie czymś innym. Nie ma znaczenia, kim jest autor poczytnej książki, niechby i sobie był popapranym egocentrykiem gwałcącym co noc swoją chorą psychicznie żonę. Dzieciom z mozołem katującym lektury szkolne to bez różnicy. Może Kurt Vonnegut nie był w stanie porozumieć się z własnym synem, ale co to ma za znaczenie kiedy sięga się po jego książki.

Z blogami tak nie jest. Bo w większości przypadków to, co będzie dzieliło blog dobry od złego, to właśnie autor. Cóż to znaczy? Tylko tyle ze Searover to fajny gość i dzięki temu jego blog również jest fajny. A Logos to pozer i szpaner, dzięki czemu jego blog fajny nie jest.
Wszystko u Logosa jest na pokaz. Zdjęcia z różnych stron świata są po to, żeby wszyscy mogli zobaczyć, gdzie to Logos nie był. Artykuły są po to, żeby Logos mógł błysnąć erudycją i znajomością najróżniejszych tematów. Logos napisał nam w komentarzu, że zależy mu na merytorycznej dyskusji – w praktyce oznacza to tyle, że Logos z byle kim gadać nie będzie. Bo Logos jest wielki. Najpierw jest Logos, potem długo nic, a na koniec maluczcy, którzy ewentualnie mogą Logosa podziwiać, czyli prowadzić z nim to, co on nazywa dyskusją merytoryczną.

Dla przeciwwagi – Searover to normalny, skromny facet, który owszem widział spory kawałek świata, ale nie uważa, by czyniło go to lepszym od innych. Link do jego bloga trafi do zakładki z likami rekomendowanymi, bo dobrze jest do niego wracać i fajnie jest spędzać czas, czytając refleksje tego miłego faceta.

Kiedy napisałem pierwszą część tej notki, na blogach obu panów zostawiłem identycznie brzmiącą informację o mojej notce.
W odpowiedzi Logos podał adresy swoich innych blogów i dopisał:

Na żadnej z tych stron nie toleruję wulgaryzmów, głupoty, jak również obrażania kogokolwiek.
Obowiązuje kultura dobrego smaku.
Zależy mi na merytorycznej dyskusji, a nie towarzyskim czacie o wszystkim i o niczym.
(Zdecydowanie odrzucam czatowe “kłapanie” – wynikające zazwyczaj z nudów i braku sensownego zajęcia.)

Natomiast Searover odpowiedział tak:

Dziękuję, kilmore.fisz – czuję się wyróżniony, aczkolwiek targa mną niepokój, że właśnie mój blog może okazać się tym, który nawet do przysłowiowego podtarcia się nie nadaje. Będę śledzić zarówno wyniki ankiety jak i oczekiwać Twojej oceny. Przyjmę każdą krytykę :)
Pozdrawiam.

Czujecie różnicę?

13 komentarzy leave one →
  1. 13/03/2009 2:21 pm

    Ups… W między czasie Jędza oddała swój głos i Searover ma ich teraz 13…

  2. 13/03/2009 2:32 pm

    O tym właśnie mówiłam pod poprzednią Twoją nocią. Jak MNIE się podoba, to znaczy, że jest dobry.
    No nie?

  3. Licencja permalink*
    13/03/2009 2:37 pm

    A ja zagłosowałam na Moją Szufladę w czasie konkursu, bardzo mi się ten blog podoba. Poza tym wyznaję te same poglądy co Jędza- jak mnie się podoba, to znaczy, że jest dobry:)
    No i oczywiście niezmiennie uważam, że JA piszę dobrego bloga;-)

  4. Insomia permalink
    13/03/2009 4:15 pm

    Ja czuje, nawet bardzo wyraźną. :)

    To niesamowite, że wszyscy czytają te same blogi. Ja też pamiętam ten blog z konkursu Onetu. Nie głosowałam na niego, bo miał tylko jedna kulkę i szkoda mi było pieniędzy na blog który nie wygra.

  5. 13/03/2009 4:30 pm

    Może jakbyś cipko zagłosowała, to by miał dwie…

  6. Insomia permalink
    13/03/2009 4:41 pm

    Czy ty coś do mnie masz Kilmore?

  7. 13/03/2009 4:44 pm

    Skąd… :)
    Tak Cię tylko pociągam za warkoczyki w nadziei, że w końcu ujawnisz ten Twój profil na Zbiorniku…

  8. Insomia permalink
    13/03/2009 4:45 pm

    :)
    Twoje niedoczekanie.

  9. Insomia permalink
    13/03/2009 4:47 pm

    A swoją drogą, to mogę się założyć, że ten 1 głos na Amicusa to on sam sobie dal.

  10. Insomia permalink
    13/03/2009 4:48 pm

    Nie da się tego sprawdzić Kilmore?

  11. 13/03/2009 4:51 pm

    Nie da się… ale myśle że to nie on, bo ten jedyny głos pojawił się dopiero wczoraj, Myślę że jakby miał zagłosować na siebie to zrobiłby to wtedy kiedy zostawił tu swój koment.

  12. 13/03/2009 5:31 pm

    moja redaktor Morfi – Ty sobie aby nie schlebiasz ciutkę? ;P

    No i przez tę dyskusję i wpis mam teraz rozstrój emocjonalny.. z litości i sentymentu ręka mi drży, żeby wcisnąć jeszcze jednego symbolicznego vota w Logosową kieszeń. Na szczęście. Wiadomo – jeden może być przypadkiem, dwa to już coś ;) Ale, ale.. przestało drżeć i ochoty ręki przeszły, jak ręką odjął. Miłosiernie nie dodam dlaczego, choć dodam zamiennie cycacik, że jak się widzi taką sztukę, to i kulturę ciężko zachować.
    btw. ciekawe, że w swojej z wysokości wylanej odpowiedzi Logos podświadomie wziął pod uwagę, że może być tylko adresatem oceny negatywnej.. czyżby świadomość celowo wlepianego czytelnikowi kiczu? Hm..

  13. 15/03/2009 9:42 am

    Jako autor „Szuflady” chciabym Wam podziękować.
    Od wyników sondy wazniejsze dla mnie jest to, co kilmore.fish napisałeś w notce i to, co dorzucili komentujący. Chyba sobie w ramki oprawię :) Najbardziej podbudowało mnie to, że ludzie, o których nic nie wiem czytali ten blog podczas konkursu i, że im sie podobał. Sądząc po jednej kulce, myslałem, że oprócz paru stałych czytelników zajrzało tam jedynie jeszcze kilku znajomych, których poprosiłem o odżałowanie złotówki plus vat.
    Pozdrawiam Was serdecznie.

Skomentuj

